הכשרות אגף התנועה

הכשרות אגף התנועה

שוטר

שוטר נמנה על כוחות הביטחון, העוסקים בשמירה על הסדר הציבורי ואכיפת החוק. מתפקידו ליישם, ישירות ובעקיפין, אחד או יותר מיעדיה של המשטרה.  

אגף התנועה

אגף התנועה במשטרת ישראל פועל במטרה לשמור על שלום הציבור בדרכים, להפחית את תאונות הדרכים הקטלניות ולתרום לשמירה על ביטחון משתמשי הדרך. פעילות האכיפה בדרכים היא כלי מרכזי במאבק זה. שוטרי התנועה מהווים קו החזית וממלאים תפקיד מכריע בהצלת חיים, במניעת תאונות ובשמירה על הסדר הציבורי בדרכים.  

מסלולי ההכשרה באגף התנועה  

שוטר תנועה הוא בעל מקצוע מורכב, מאתגר ודורש ידע, מיומנויות ויכולות מגוונות. חשיבות ההתמקצעות הובילה להקמת מסלולי הכשרה ייעודיים לשוטרי התנועה במשטרת ישראל כגון הכשרת שוטר תנועה והכשרת חוקר ובוחן תאונות דרכים.

הכשרת שוטר תנועה

שלב א' – הכשרת יסוד סייר  

תפקיד הסייר הוא אחד מתפקידי הליבה במשטרת ישראל. מתוקף תפקידו נדרש הסייר לקבלת החלטות ערכיות, מקצועיות ומורכבות, לבצע שיטור בונה אמון – לעיתים בשבריר שנייה. בכל אלה הסייר הוא המייצג את משטרת ישראל ואת ערכיה בפני האזרחים. "הכשרת יסוד סייר" עוסקת בין היתר, בשליחות ומשמעות תפקיד הסייר וכן בפיתוח ערכי השירות. חלק משמעותי בהכשרה עוסק בהתעמקות הערך האישי, החברתי והמשטרתי של החניך. המטרה היא לחזק ולבסס מסוגלות ואיזון אפקטיבי בין צרכיו ואמונותיו האישיות של החניך, לבין ערכי הארגון והסביבה. לתפקודו של הסייר השפעה מכרעת על היעילות של פעילות המשטרה, על תדמיתה ועל יצירת תחושת הוגנות בקרב המעורבים באירועים בהם הוא מטפל. הסייר נדרש על כן להפעלת שיקול דעת בהתנהלותו ובקבלת החלטות, תוך הפגנת ממלכתיות, ייצוגיות, שירותיות ומקצועיות.
קורס יסוד סייר אורך כ-27 שבועות ומתקיים במכללה הלאומית לשוטרים.  

שלב ב' – קורס תנועה בסיסי  

לאחר סיום קורס יסוד סייר, שוטרי התנועה מבצעים קורס תנועה בסיסי, במהלכו רוכשים ידע בתחום התנועה, כגון: חוקי התעבורה, נהלי אגף התנועה וכן רוכשים מיומנות לביצוע אכיפה תוך הבחנה בין עבירות תעבורה שונות.
סייר אופנוען – סיירי תנועה בעלי רישיון לאופנוע, המתמיינים ומגויסים לשרת כאופנוענים. גם הם עוברים הכשרת קורס תנועה בסיסי ובמהלך שירותם מבצעים אימוני רכיבה במסגרת שמירת כשירות מבצעית.  
קורס תנועה בסיסי אורך שבועיים ומתקיים במכללה הלאומית לשוטרים.

שלב ג' – התמקצעות בשטח

בסיום הכשרות היסוד, שוטרי התנועה מתייצבים ביחידות השטח לשנת התמקצעות, במהלכה הם מיישמים את הידע אשר רכשו הלכה למעשה וזאת תוך ליווי וחניכה צמודים.  

שלב ד' - קורסי אכיפה

בסיום שנת ההתמקצעות, יוצאים שוטרי התנועה לקורס אכיפה מתקדם, במהלכו הם מרחיבים את הידע המקצועי בתחום אכיפת עבירות התנועה וכוללים קורסים כגון: הסמכה להפעיל מכשירי ממל"ז (מד מהירות לייזר), דבורה (מכשיר למדידת מהירות), ינשוף (מכשיר לאכיפת שיכרות), מצלמות ועוד. במטרה לשמר את רמת הידע המקצועי, משתתפים שוטרי התנועה לאורך שירותם בימי עיון , בהם מועברים תכנים מקצועיים וזאת תוך חשיפת השוטרים לידע עדכני וכן מתן כלים חדשים להתמודדות עם אתגרי התנועה המשתנים כל העת.

הכשרת בוחן וחוקר תאונות דרכים  

שלב א' – הכשרת יסוד חוקר

תפקיד החוקר, גם הוא אחד מתפקידי הליבה במשטרת ישראל. בקורס "הכשרת יסוד חוקר" החניך יבצע תהליכי חקירה, תוך שימוש בכלים מקצועיים רבים. החניך יידרש לפתח כישורים קוגניטיביים מורכבים, אשר יתרמו לניהול ותכלול תמונת חקירה מדויקת. כמו כן, ילמד לפתח כישורים בין-אישיים הדרושים לעבודתו מול גורמי משפטיים, ציבוריים, פיקודיים וממשקים אחרים. בנוסף, יוכשר לבצע חקירות תחת אזהרה באופן פרונטלי כחוקר יחיד וגם כמשולב בצוות חקירה. כל אלה דורשים אחריות אישית רבה, סקרנות מקצועית, פתיחות חשיבתית, דייקנות ונכונות ללמידה מרובה על מנת להגיע לגילוי האמת והשגת ראיות שתאפשרנה הבאת עבריינים לדין. התכנים הנלמדים באופן תיאורטי מתורגלים לאורך ההכשרה גם באופן מעשי. במהלך ההכשרה, החניכים ייקחו חלק בתצפיות ובעבודה מעשית בתחנות המשטרה, ביישום מקצוע השוטר בכלל ותפקיד החוקר בפרט.
קורס יסוד חוקר אורך כ-27 שבועות ומתקיים במתכונת פתוחה (מלבד ימי תגבור וימים נוספים שבהם מתקיימים לימודי ערב) במכללה הלאומית לשוטרים.

שלב ב' - קורס בוחן וחוקר תאונות דרכים  

תפקידו של בוחן וחוקר תאונות דרכים הוא להגיע לזירת תאונה שהתרחשה ולקבוע באמצעות הממצאים שאסף בזירה, עדויות והמכשור שהפעיל, כיצד התרחשה התאונה ומי הגורם לה. מדובר באחריות כבדה ולכן מבוצעות פעולות סינון רבות וקפדניות לאיתור המועמדים הראויים והמתאימים ביותר.  הקורס הוא ייחודי וניתן לרכוש אותו רק במשטרת ישראל.
במהלך הקורס, החניך מתמקצע, בין היתר בנושאים הבאים:

  • פיזיקה
  • מתמטיקה
  • מכונאות
  • חשמל רכב
  • הסמכת הפעלת מכשור חקירה ומדידה כגון:  CDR (מכשיר המתחבר למחשב הרכב לכריית נתונים), VERICOM (מכשיר המודד תאוטות ותאוצות הרכב), עין בוחנת (מכשיר דיגיטלי למדידה ותיעוד זירה) ועוד
  • הכרת כל סוגי כלי הרכב כגון: היברידי, אוטונומי, רכב כבד, אוטובוס ועוד
  • הסמכה בעולם הזי"ט (זירה טכנולוגית)
  • מערכות חקירה מתקדמות
  • הכנה ותרגול בנושא עדות כעד מומחה בבית משפט
  • הכנה נפשית –  בוחן וחוקר תאונות דרכים נחשף במהלך תפקידו למראות קשים וכן עליו להמשיך וללוות גם ביום שאחרי את המשפחות השכולות

בסיום קורס הבוחנים, הבוחן מוצמד לחונך - בוחן וותיק ומנוסה המלווה אותו בחודשים הראשונים. במהלך שירותו של הבוחן הוא נדרש לעבור מבחני שלב מקצועיים, מבחני ידע המותאמים לעולם התוכן של הבוחנים, השתלמויות מקצועיות בהן נבדקת כשירותו המקצועית לאורך כל שירותו.
משך קורס חוקר ובוחן תאונות דרכים הוא 23 שבועות אשר מתקיים במכללה הלאומית לשוטרים.