המערך האווירי של משטרת ישראל

המערך האווירי

יחידת המסוקים של משטרת ישראל החלה לפעול בשנת 1992 וכללה שני מסוקים וארבעה טייסים.
היחידה הוקמה תחת אגף המבצעים והשיטור והיא פועלת בכל מקום בו יש למסוקים יתרון בביצוע המשימה.
במהלך השנים, עקב צרכים מבצעיים, גדלה היחידה לשישה מסוקים ושני מטוסים ונפרסה בשלוחות בצפון ובדרום.
בשנת 2016 קיבלה היחידה אחריות על טייסת הכיבוי האווירי הלאומית (טייסת "אלעד"). הטייסת כוללת מטוסי כיבוי ופועלת בשיתוף עם מסוקי המערך בשלל משימות, הכוונה אווירית, פיקוד ושליטה. בנוסף, היחידה אחראית על תחום הרחפנים המשטרתי (כטב"מ - כלי טיס בלתי מאוישים) ובכך הפכה ל"מערך אווירי".

ייעוד המערך

מתן סיוע אווירי ליחידות השטח בפעילות המשטרתית, מתן סיוע לרשות הארצית לכבאות והצלה (כב"ה) בכיבוי שריפות מהאוויר והפעלת טייסת הכיבוי האווירי. בנוסף, סיוע לארגונים ביטחוניים מקבילים הפועלים בשיתוף פעולה עם משטרת ישראל, אחריות על הכוח האווירי בארגון לרבות מסוקים, מטוסים וכלי טיס בלתי מאוישים (כטב"מ), החל מתהליך רכישת הכלים, קבלתם ועד הכשרת מטיסים.

בעלי תפקידים במערך

טייסים - טייסי המערך הינם יוצאי חיל האוויר ובעלי ניסיון מבצעי רב, הם מחזיקים ברישיון טיסה מסחרי מטעם רשות התעופה האזרחית ועוברים הכשרה משטרתית. לכל טיסה מצוותים שני טייסים – האחד מפקד כלי הטיס והשני מפקד על המשימה, נמצא בקשר ישיר עם הכוחות שעל הקרקע ומפעיל מערכות מבצעיות בהתאם לאופי המשימה ותנאי הסביבה.

סיירי משל"ט -   הסיירים אשר מאיישים את מרכז השליטה (משל"ט), תומכים בפעילות המבצעית השוטפת בקליטת האירועים, הזנקת הטייסים, תיאום המרחב האווירי הנדרש, שליטה ובקרה על כלי הטיס והצוותים בזמן המשימה. כמו כן, עוסקים במתן פתרונות מהירים וזמינים לבעיות שצצות תוך כדי המשימה ותיאום היבטים הקשורים לתחזוקת כלי הטיס ולתצורות המסוקים מול הצוות הטכני.

מפעילי כטב"מ – המפעילים מהווים מקור ידע וניסיון וכן אחראים על הדרכה וחניכה לתחום זה בכל יחידות הקצה. בנוסף, אמונים על רכש וקליטה של אמצעים חדשים, כתיבת התורה, בקרה ופיקוח על המפעילים, תחקור אירועים ותיקון תקלות.

סוגי כלי טיס

מסוקים – במערך קיימים שני סוגי מסוקים – מסוק חד מנועי ("כחל") המסוגל לקחת 2 טייסים ו-3 אנשי צוות ומסוק דו מנועי ("דוכיפת") המסוגל לקחת 2 טייסים ו-7 אנשי צוות. כל מסוק מצויד במערכת תצפית יום ולילה, זרקור רב עוצמה, מערכת כריזה, מחשב ניהול משימה, מערכת שידור תמונה, יכולת נשיאת מטענים ועוד. מסוקי המערך מבצעים גם משימות עבור כב"ה. המרכזיות שבהן הן משימות פיקוד ושליטה, הטסת מפקדים ולוחמי אש וכיבוי שריפות באמצעות דלי הנישא מתחת למסוק ונושא כחצי טון מים.

מטוסי כיבוי – כלי טיס שבחלקו התחתון ממוקם מיכל מים אותו ניתן לרוקן באוויר. המערך מפעיל 14 מטוסי כיבוי המסוגלים לשאת כ-3 טון חומרי כיבוי מסוגים שונים. המטוסים מוטסים על ידי טייסים אזרחיים.

כטב"מ – כלי טיס בלתי מאויש היוצר עילוי באמצעות סיבוב מדחף בעל להבים. הכלים במערך מצוידים במערכות תצפית וכריזה. נכון להיום, פועלים בשירות המשטרה למעלה מ-300 כלי טייס בלתי מאוישים.

סוגי אירועים בטיפול המערך

  • איתור נעדרים
  • מלחמה בפשיעה המאורגנת
  • עבירות רכוש
  • לחימה בתאונות הדרכים
  • שמירת הסדר הציבורי באירועים המוניים והפגנות
  • מניעה ותגובה לאירועי טרור
  • תיעוד אירועים וזירות מהאוויר
  • איסוף מודיעין
  • סיוע לכב"ה באירועי שריפות
  • שיתוף פעולה עם כוחות ביטחון בינלאומיים

במהלך שנת עבודה, טסים כלי הטיס של המערך האווירי, מסוקים, מטוסי כיבוי ורחפנים, כ-10,000 שעות טיסה. כלי הטיס נמצאים בכוננות להמראה תוך דקות ספורות, 24 שעות ביממה, 365 ימים בשנה, על מנת לתת מענה מיטבי למשימות במחוזות השונים.